socialmedia-spam
Stiri

Mesajele de tip spam sunt in crestere pe retelele de socializare

socialmedia-spam

Mesajele de tip spam trimise prin e-mail inregistreaza de cativa ani o scadere in volum, situatie care ridica intrebarea daca nu cumva piata de spam este pe cale de disparitie.

Cercetarile Symantec releva insa faptul ca, in ciuda tendintelor, industria nu se diminueaza suficient de rapid incat sa dispara in urmatorii ani si, mai mult, a traversat o serie de transformari care conduc la dezvoltarea de noi forme de spam.

Mesajele spam din mediul de business au inregistrat o scadere marginala anul trecut, de numai 3%, de la 30 de miliarde de e-mailuri spam pe zi in 2012, la 29 de miliarde pe zi in 2013, potrivit raportului Internet Security Threat Report realizat anul acesta de Symantec. Cifra include o varietate de tipuri de mesaje spam, de la cele despre diete, produse farmaceutice sau matrimoniale si pana la mesaje spam malitioase, care contin malware.

In ultimii ani, mesajele spam folosite pentru distribuirea de malware au devenit din ce in ce mai populare, devenind astfel un instrument pentru phishing sau alte tipuri de atacuri informatice. In prezent, infractorii cibernetici care incearca sa propage malaware pot achizitiona un robot de trimitere de mesaje spam (spambot) pentru a instala malware pe retele ample de calculatoare, inclusiv din mediul de business. De exemplu, anul trecut, in urma unei campanii ample de spam, zeci de milioane de clienti din Marea Britanie au fost tintele malaware-ului Cryptolocker. In mod evident, spamul poate fi in anumite cazuri foarte profitabil pentru infractorii cibernetici si, astfel, reprezinta o amenintare de care utilizatorii si mediul de afaceri trebuie sa se protejeze.

Spam-ul prin intermediul social media

Odata cu transformarea mesajelor spam in instrumente pentru atacuri informatice, s-au diversificat si metodele de transmitere a acestor mesaje. Dincolo de e-mail, unde exista deja tot mai multe mecanisme de detectare si filtrare, spam-ul a migrat tot mai mult in ultimii ani catre retelele de socializare, intre care nu doar Facebook, ci si Twitter, YouTube, Pinterest, Tumblr, Snapchat si chiar aplicatia mobila de anunturi matrimoniale Tinder. Din 200 de mesaje publicate in social media, unul este de tip spam, iar 5% dintre aplicatiile din retelele sociale sunt aplicatii spam, conform Nexgate’s 2013 State of Social Media Spam Report.

Motorul extinderii spamului pe retelele de socializare reprezinta raza ampla de actiune a retelelor de socializare, un singur mesaj spam transmis in social media ajungand la mii de utilizatori, spre deosebire de un mesaj spam transmis prin e-mail, care ajunge la un singur utilizator. De asemenea, sursa mesajului spam transmis in retele sociale este mai dificil de detectat, iar mesajul poate include orice, de la link-uri, la conturi false si pana la applicatii spam.

Initial, multi spameri se bazau pe conturi false pentru a distribui mesajele nesolicitate, dar in ultima vreme tot mai multe spam-uri sunt trimise folosind conturi reale, care apartin utilizatorilor obisnuiti sau, in unele cazuri, sunt conturi compromise ale unor persoane publice.

Astfel, spam-ul nu e pe cale de disparitie, din contra, devine tot mai popular in noi medii precum retelele de socializare. Symantec ofera cateva sfaturi pentru protejarea importiva mesajelor de tip spam din social media:

• Asigurati-va ca folositi solutii antispam precum Symantec Email Security.cloud
• Nu deschideti, nu accesati, nu raspundeti la nimic ce suspectati ca ar putea fi spam.
• Retineti ca daca mesajul suna prea frumos pentru a fi adevarat, atunci este un spam.
• Asigurati-va ca aveti o parola unica si puternica pentru fiecare cont din social media.
• Daca exista posibilitatea, activati autentificarea pe doua niveluri ca o masuri suplimentara de protectie.
• Daca dupa ce ati facut click pe un link, ajungeti pe o pagina de autentificare a unei retele sociale, nu introduceti datele dumneavoastra de autentificare, aceasta fiind o incercare de phishing.
• Actualizati-va browserul in mod regulat pentru a va asigura ca este la zi cu toate actualizarile de securitate.